اجتماعی

از عدم تغییر کرایه در ساعات پیک ترافیک تا استفاده بدون نیاز به اینترنت

مهدی وحدت کار، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری جوانان ایرانی درباره اجرای طرح شاتل سرویس در پایتخت گفت: طرح شاتل سرویس که قریب به ۵۰ روز است در تهران در حال اجراست با مقدمات و پیش فرض هایی که جهت مدیریت صحیح حمل و نقل روسطحی پایتخت به کار گرفته شده، پیاده سازی شده است. برای اجرای این طرح از خرد جمعی و دانش اندیشمندان این حوزه استفاده شده است؛ به طوری که تطبیقات بین المللی آن انجام گرفت و اپلیکیشنی را در اختیار مردم قرار دادیم که روی تلفن همراه افراد نصب می‌شود و حتی امکان استفاده بدون اینترنت هم از این طرح وجود دارد.

وی ادامه داد: نسخه (آی او اس) و (اندروید) این اپلیکیشن در دسترس است و شهروندان از طریق آن می توانند به شاتل دسترسی پیدا کنند. ما در مرحله آزمایشی و راه اندازی پروژه هستیم و سرویس‌ها و خدمات‌مان را فعلا روی محدود میدان ونک متمرکز کرده ایم. به جهت اینکه یکی از پر ازدحام ترین نقاط تردد تهران میدان ونک است. سرویس‌های هفته از روز چهارشنبه و پنجشبه برای هفته بعد گذاشته می‌شود و از ونک تقریبا به تمام مقاصدی که بتوان ۱۲ نفر را با ون جا به جا کرد، سرویس دهی وجود دارد.

وحدت کار با اشاره به اینکه این سرویس‌ها صبح‌ها هم از جاهای مختلف به ونک حرکت می‌کنند، اظهار کرد: در هفته‌های اخیر ما درخواست‌هایی از مبداهای دیگر نیز داشتیم چون ما امکان تعیین مسیر را در اپلیکیشن اجرایی کرده‌ایم. این اتفاقات در حالی است که ما در هفته‌های جاری هیچگونه تبلیغی برای این طرح نکردیم. یکی از قابلیت‌های این سامانه پیشنهاد مسیر است. ۱۲ نفر در هر نقطه‌ای از تهران در ساعتی مشخص اگر قصد رفتن به مقصدی به خصوص را داشته باشند می‌توانند درخواست خود را در اپلیکیشن ثبت کنند. ما سرویس را در روز و ساعت مورد نظرشان به آنها اختصاص می‌دهیم. این کار بهترین مدل حمل و نقل را اجرا می‌کند و مسافر را از مبدا به مقصد می‌رساند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران خاطرنشان کرد: در سامانه شاتل قابلیتی به عنوان پیشنهاد مسیر وجود دارد، به طوری که افراد از هر مبدا به هر مقصدی می توانند پیشنهاد مسیر بدهند؛ به شرطی که افزاد اعلام آمادگی کرده به حد نصاب برسد. این می‌تواند بهره وری حمل و نقل را بالا ببرد.

وی با تاکید بر اینکه این مدل حمل و نقل در سرویس های روسطحی یکی از کارآمدترین مدل های حمل و نقلی است و با ظرفیت کامل مدیریت می شود، عنوان کرد: ناوگان نو در اختیار این سامانه قرار گرفته است. تعدادی از این ناوگان از سمت وزارت کشور است. البته در حال حاضر برخی از ون‌ها پلاک ندارد و برخی مشکلات فنی دارند، اما به زودی تعداد ون های سامانه شاتل افزود می شود.

وحدت کار بیان کرد: مدیریت این امر برعهده بخش خصوصی است. هر چه تعداد ناوگان و تعداد مشتری بیشتر می‌شود این بسته خدماتی گسترده تر و منظم تر می‌شود و سرویس‌ها بهتر به مردم تخصیص پیدا می‌کند. ون‌های ما همه نو هسند و راننده ها با مدلی جدید استخدام بخش خصوصی می‌شوند؛ درواقع راننده کاری به درآمد ندارد و متناسب با کیفیت کار حقوقش را می‌گیرد. این اقدام روش بهتری برای امرار معاش راننده ایجاد می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات کلیدی صنعت حمل و نقل ایران که طراحان کمتر به آن توجه می کنند مسئله راننده است، گفت: اگر حق راننده را پرداخت کنیم و به مقداری که زحمت می کشد درآمد متناسب با زحمت داشته باشد، صنعت حمل و نقل ایران چند پله رشد خواهد داشت. یکی از کلیدی ترین مشکلات در ایران (چه برون شهری چه درون شهری) راننده است و باید جدی گرفته بشود.

وی ادامه داد: در مدل شاتل به این موضوع توجه شده است. راننده تاکسی مشکل بیمه تامین اجتماعی و تامین حقوق دارد و این موارد استرس سنگینی به راننده وارد می کند. ما در نظر داریم این مدل را بدون اینکه شوکی به فضای کاری راننده بدهیم، ایجاد کنیم تا رانندگان با حفظ شرایط موجود در موقعیتی قرار بگیرند که از این لحاظ ها تامین شوند.

#پایگاه_خبری_استان_تهران

#جمعیت_جوانان_ایرانی

#دولت

#رییسی

#مجلس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا