
جواد تاجیک، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در حاشیه بازدید خبرنگاران از قطعه جدید بهشت زهرا (س) در جمع اصحاب رسانه گفت: آرامستان بهشت زهرا (س) ۵۳ سال تجربه دفن اموات را دارد اما یکی از مشکلات سنتی که در قطعات وجود داشته، معضلات تردد خانواده متوفیان است که دلیل اصلی آن نیز نبود ضابطه مشخصی برای قطعات و قبور بود که نابسامانیها و مشکلاتی را در تردد ایجاد کرده است.
وی افزود: براساس تجربیات موجود در بهشت زهرا (س) ضابطهای برای دفن اموات و ملحقات سنگ مزار در نظر گرفته شد که در نهایت به الگوی جدیدی هنگام قبرچینی و فضای پیرامونی قبور در قطعات رسیدیم تا از این طریق مشکلات موجود در تردد خانوادههای اموات را برطرف کنیم.
تاجیک ادامه داد: قابی بتنی به رنگ سفید آماده شد تا پیش از دفن با قاببندی قطعات الگوی جدیدی را ایجاد کنیم، به این ترتیب محدودیتی برای طول و عرض سنگ مزار ایجاد خواهد شد اما با توجه به اینکه مسیر تردد در این قطعات به درستی مدنظر قرار گرفته در ارتفاع سنگ مزارها محدودیتی وجود نخواهد داشت و بخش زیادی از مشکلاتی که در قطعات دیگر بهشت زهرا (س) وجود دارد، در اینجا از بین خواهد رفت. بیتردید در آرامستانهای جدید تهران و قطعات جدید بهشت زهرا (س) از این پس با الگوی جدید قطعات آماده دفن اموات خواهند شد.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا با اشاره به اینکه در الگوی جدید قبل از دفن اموات قبرچینیها انجام میشود، گفت: پیشتر به صورت امتحانی استفاده از این الگوی جدید مورد آزمایش قرار گرفت که خوشبختانه نتیجه خوبی داشت، لذا روز گذشته نیز نخستین تدفین در قطعه الگوهای جدید انجام شد. در موضوع تدفین برای خانوادهها چند نکته اهمیت ویژهای دارد که شاخصترین آنها حرمت سنگ مزار است. برخی خانوادهها از تردد روی سنگ مزار ناراحت میشوند و به همین دلیل ارتفاع سنگ مزار را افزایش میدهند تا تردد از روی آنها انجام نشود ولی با توجه به اینکه طول و عرض سنگهای مزار نیز متفاوت است، عملا راه تردد بسته میشود یا بسیار سخت تردد انجام میشود.
وی ادامه داد: در الگوی جدید فاصله عرضی قبور بیشتر شده و فاصله طولی قبور هم افزایش پیدا کرده است؛ به شکلی که ۴۰ سانتیمتر فاصله عرضی و ۸۰ سانتیمتر فاصله طولی بین مزارها در نظر گرفته شده است. با این اقدام امکان تردد ویلچر نیز در قطعات فراهم میشود. قطعا در انتخاب سنگ مزار و ارتفاع آن محدودیتی وجود ندارد اما با هدف تسهیل تردد محدودیتهایی در طول و عرض سنگ مزار با توجه به قاب بتنی آماده شده در الگوی جدید ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) ادامه داد: در حال حاضر قطعه ۲۰۷ با این الگوی جدید در حال آماده سازی است. با وجود اینکه هر قاب حدود یک میلیون تومان برای سازمان بهشت زهرا(س) هزینه دارد اما به خانوادهها هزینهای تحمیل نمیشود.
به گزارش خبرگزاری جوانان ایرانی قطعه ۲۲۸ که بلوکی از آن بهسازی شده است مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت که تاجیک در تشریح بهسازی انجام شده در این قطعه نیز اظهار کرد: در این قطعه از خانوادهها دعوت کردیم و مشکلات موجود در تردد درون قطعه با آنها مطرح شد، لذا با اطلاع خانوادهها این بهسازی انجام شده است البته با انجام این بهسازی نیز تردد به صورت کامل تسهیل نمیشود چرا که طول و عرض سنگ مزارها تغییر نمیکند و فاصله آنها همچنان برای تردد آسان کم است. راه حل تسهیل کامل تردد الگوهای جدیدی است که در قطعات جدید در حال پیادهسازی است. در موضوع بهسازی هیچ هزینهای به خانوادهها تحمیل نمیشود و تنها ممکن است برخی هزینههایی که برای باغچهسازی پیرامون مزار متوفی خود انجام دادهاند، حذف شود.
تاجیک در تشریح مزایای الگوی جدید پیاده سازی شده در بهشت زهرا (س) تصریح کرد: در این الگو قبور همانند سابق بلوکبندی شدهاند اما با هدف جلوگیری از برخی آسیبهای اجتماعی روی قبور نیز بسته است.
#پایگاه_خبری_استان_تهران
#جمعیت_جوانان_ایرانی
#دولت
#رییسی
#مجلس