مجلس

تاکسی هوایی؛ راهکاری برای توسعه سریع صنعت هوانوردی در ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری جوانان ایرانی ، حسین گودرزی طی یادداشتی به ضرورت نگاه راهبردی وزیر جدید راه و شهرسازی به گسترش تاکسی هوایی به عنوان ظرفیتی برای مردمی سازی، توسعه سریع صنعت هوانوردی در ایران اشاره کرد.

در ادامه متن کامل یادداشت نماینده درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی را بخوانید:

سال هاست که صنعت هوانوردی داخلی کشورها از فرودگاه‌های کلاسیک و پر هزینه و اغلب زیان ده دولتی به سمت ایجاد فرودگاههای متناسب با فرود هواپیماهای فوق سبک تا 19 نفره موسوم به تاکسی هوایی و با مشارکت و مدیریت بخش خصوصی و مردم حرکت کرده است از سویی در ایران صنعت هواپیمایی با ایجاد فرودگاههای دولتی و هزینه سنگین و نرخ ترجیحی بلیط و بروکراسی اداری و تقاضای روزافزون شهرستان ها برای ایجاد فرودگاه و افزایش پروازها و اقتصادی کردن آن برای مردم و سرمایه گذاران و گردشگران و از سوی دیگر زیان ده بودن اغلب فرودگاهها و مسائل مختلف ناشی از تحریم صنعت هوانوردی ایران دست به گریبان است.با این حال استفاده از سازوکار تاکسی هوایی علاوه بر تناسب آن با توسعه سفرهای هوایی داخلی و واگذاری امور آن به مردم از بسیاری مسائل و مشکلات موجود هم به دور است.

اولاً این نوع هواپیماها علاوه بر اطمینان و استاندارد نیاز به ساختار پیچیده و نیروی انسانی زیاد و تشکیلات اداری چندانی ندارد. علاوه بر استفاده از فرودگاههای موجود ، برای تاسیس فرودگاه اختصاصی مهمترین نیاز آن یک باند پروازی، فنس کشی در اطراف باند و حداکثر سالنی برای بهره برداری مسافران در ایام سرد و گرم است.

ثالثاً این نوع فرودگاه‌ها علاوه بر حمل و نقل آسان و سریع مسافر در امور گردشگری، آموزش های هوایی و ورزش و سرگرمی هم ورود کرده از درآمدزایی بالایی برخوردارند.

رابعاً هواپیماهای فوق سبک شامل تحریم نمی شوند و در نهایت مانند تاکسی به وفور در دسترس مسافران قرار دارند. علیرغم این مزایا و این که سالهاست در ایران این موضوع مطرح بوده است اما بروکراسی دست و پاگیر و عدم شناخت یا اهتمام کافی مسئولان به مزایای این نوع صنعت هوایی، رشد و توسعه نیافته است.

در این باره ذکر یک نمونه خالی از فایده نیست. در شهرستان دورود علیرغم وجود باند پروازی مناسب، حضور سرمایه گذار و خرید زمین و همراهی و تایید هواپیمایی و سازمان فرودگاههای کشور و پیگیری مداوم بنده و سایرمسئولین، اما قریب دو سال است استعلامات و مقدمات اخذ مجوزات لازم به درازا کشیده و به انجام نرسیده است.این در حالی است که وجود زیر ساخت ناوبری موجود در استان ها و نیاز و تقاضای روزافزون مردم به مسافرت هوایی و زیان ده و پرهزینه و ناموفق بودن سازوکار موجود، ضرورت نگاه راهبردی به توسعه تاکسی هوایی در ایران را دوچندان کرده است.در این راستا از دکتر بذرپاش وزیر با انگیزه و نوگرای راه، انتظار می رود به عنوان توسعه صنعت هوانوردی، مردمی و آسان سازی مسافرت هوایی و راهکاری برای نجات مشکلات پرشمار مسافرت هوایی در ایران و اجابت تقاضای روزافزون ایجاد فرودگاه و افزایش پروازها و خنثی سازی اهرم تحریم خرید هواپیما، به توسعه فرودگاههای تاکسی هوایی با استفاده از فرصت بخش خصوصی و مهمتر از همه تسهیل شرایط آسان صدور مجوز مطابق با تجربه کشورهای موفق در این موضوع، به عنوان یکی از برنامه های خود در مسئولیت جدید گام اساسی و اقدام عاجل به عمل آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا