سیاسی

دروغ گوبلزی به سبک دلالان بنزین پاتیلی

قرارداد تامین ریفرمیت موردنیاز در تولید بنزین درحالی مجددا شائبه سرطان‌زا بودن این محصول را ایجاد کرده که تاکنون حتی یک گزارش کارشناسی در تایید این ادعای سیاسی وجود ندارد.

گروه اقتصادی خبرگزاری جوانان ایرانی: «بنزینِ پتروشیمی، سرطان‌زاست»، ادعایی که نخستین بار توسط معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست دولت روحانی مطرح شد.

ابتکار معتقد بود که درصد بنزِن موجود در ریفرمیت تولیدی در پتروشیمی‌ها بالاست و استفاده از این ریفرمیت در تولید بنزین در دولت محمود احمدی‌نژاد باعث افزایش سرطان در کشور شده؛ ادعایی که البته توسط هیچ نهاد نظارتی تایید نشد.

هفته گذشته رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1403 در خبری عنوان کرد که امسال 2.7 میلیارد دلار با پتروشیمی‌ها قرارداد بسته شده که بنزین تولید کنند. انتشار این خبر مجددا باعث طرح سرطان‌زا بودن بنزین تولیدی از ریفرمیت پتروشیمی‌ها در فضای رسانه‌ای شد.

درحالیکه طبق آنالیزهای دقیق، ریفرمیت تولیدی پتروشیمی‌ها از نظر کیفیت تفاوتی با پالایشگاه‌ها ندارد. به عنوان مثال ریفرمیت پتروشیمی نوری دارای عدد اوکتان ۹۵، درصد بنزن ۱.۹ و درصد آروماتیک ۵۶ است و این اعداد برای پالایشگاه شازند اراک که بهترین پالایشگاه ایران است معادل عدد اوکتان ۹۸، درصد بنزن ۲.۳، درصد آروماتیک ۶۱ می‌باشد.

یکی از طراحی‌های آمریکا در دوره اول تحریم، جلوگیری از واردات بنزین توسط ایران بود تا شبکه حمل‌ونقل کشور را مختل کند، اما با ابتکار وزارت نفت دولت دهم و با استفاده از ریفرمیت پتروشیمی‌ها این توطئه با خودکفایی بنزین به شکست انجامید.

اما به اعتقاد جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، نتیجه اطلاعات نادرست زنگنه و ابتکار درباره ریفرمیت پتروشیمی‌ها، واردات بیش از یک میلیارد لیتر بنزین بی‌کیفیت حاوی ترکیبات غیرمجاز بود که آثار زیانباری بر عملکرد خودرو و محیط‌زیست و سلامت داشته و حتی با استانداردهای یورو ۲ نیز انحراف چشمگیری دارد.

همچنین کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس نهم و یازدهم نیز با حضور کارشناسان متعدد از همه دستگاه‌های متولی به موضوع آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها ورود کرده و در پایان آن را دروغی بزرگ به نفع واردات بنزین پاتیلی و بی‌کیفیت توسط دلالان بنزین اعلام کرد.

ظاهرا جریانات همسو با ادعای سرطان‌زا بودن بنزین پتروشیمی، بعد از گذشت بیش از 10 سال، همچنان بدون ارائه هیچ مستنداتی و صرفا با تکرار ادعای خود به دنبال جریان‌سازی آن هستند و ظاهرا از تکنیک یوزف گوبلز، وزیر تبلیغات هیتلر استفاده می‌کنند؛ تکنیکی که به دروغ گوبلزی مشهور است و طبق آن «مردم دروغ بزرگ را زودتر از دروغ کوچک باور می‌کنند و اگر دروغی را مکرراً تکرار کنید، دیر یا زود آن را باور خواهند کرد».

#پایگاه_خبری_استان_تهران

#جمعیت_جوانان_ایرانی

#دولت

#رییسی

#مجلس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا