🔰 دکتر جمیله سادات علمالهدی در پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور که امروز در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد:
❇️ شناسایی چالشهای دانشگاه در جهت تحول از مسائل مهم امروز دانشگاههاست. دانشگاه ایرانی با چالشهای جدی در مسیر تحول روبهرو است که مهمترین آن چالش آزادی است.
✅ تربیت بر آزادی اراده متکی است و اگر اراده آزاد نباشد تربیت بی معناست بنابر این آزادی دانشجویان و اساتید در دانشگاه یک اصل اساسی برای تحقق تربیت است.
رویکرد بروکراتیک حاکم در دانشگاه موجب شده تا آزادی و دانشگاه نسبت به یکدیگر واگرایی دا شته باشند و تربیت محقق نشود. با سلطه رویکرد دیوانسالارانه بر دانشگاه بلکه تربیت به یک فناوری انضباطی فروکاسته و استاد به یک فرد بروکرات تبدیل شود.
✅ رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه بهشتی اذعان کرد: بر خلاف تشدید انضباط بروکراتیک در دانشگاه همچنان شاهد مشارکت فعال دانشجویان و اساتید در امور دانشگاه هستیم. با این حال و متاسفانه به دلیل تعارض گروه هایی که در تفسیر خیر عمومی با یکدیگر رقابت می کنند ما با گسترش قانون گریزی و نظارت گریزی و چانه زنی و رانت خواری و انواع تقلب …. روبرو هستیم
✅ برای کاهش یا رفع مشکلات ناشی از این نوع تعارضات،قواعد و قوانین و ساختار های انضباطی اعم از تشویقی و تنبیهی توسعه یافتند و در واقع یک نوع نظم رفتاری و همسانی را حاکم کرده اند که از آن با عنوان های گوناگون از جمله عنوان «جامعه پذیری» یاد می شود.
✅ بهترین واژه برای این چالش، چالش آزادی بیان است که در دانشگاه وجود دارد. میان آزادی بیان در دو نوع گفتاری و رفتاری با نظم دانشگاه تعارض و واگرایی پیش میآید.
❇️ همسر رئیسجمهور در پایان بیان کرد: برای «چالش آزادی در دانشگاه» یک راه می ماند بازگشت به تفسیر امام خمینی از تربیت که در آثار ایشان به خصوص در عبارت بسیار مهم و به یاد ماندنی «معلمی شغل انبیاست» آشکار می شود. بدین ترتیب علم الهدی رویکرد تربیتی را بدیل رویکرد مدیریتی معرفی کرد و تاکید نمود که در این رویکرد استاد همچون یک پیشوا ظاهر می شود نه همچون یک دیوانسالار یا بروکرات.