«ضرورت صادرات خدمات راهبری پایانههای بندری به سایر بنادر کشورها»
یادداشت بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان
«ضرورت صادرات خدمات راهبری پایانه های بندری به سایر بنادر کشورها»
در کنار صادرات محصولات و تولیدات داخل کشور به بازارهای مصرف دنیا سالهاست صاردات خدمات فنی، حرفه ای و تخصصی به سایر کشورها ارائه می گردد. خوشبختانه در کشورمان تجربه انواع مختلف صادرات در طراحی، اجرا و مدیریت پروژه ها انجام می گردد. و برخی از شرکتهای از طریق مشارکت در مناقصه و مزایده های بین المللی سهم عمده در صادرات خدمات فنی و مهندسی به سایر کشورها خصوصا کشورهای منطقه دارند.
امروزه راهبری مدیریت ترمینالهای بندری در بنادر منطقه و دنیا توسط شرکتهای فراملیتی انجام می گردد. و رقابت شدیدی در ارتقای خدمات، استفاده از تکنولوژی و تلاش جهت اتصال به شبکه جهانی حمل و نقل دریایی از سوی شرکت ها خصوصا در بنادر نو ظهور به منظور ایجاد کانونهای جدید جریان کالا و کانتینر وجود دارد.
از طرفی مشابه سایر بخشهای اقتصاد بین الملل در این بخش نیز اقبال کلی به «ائتلاف سازی تجاری » و «قراردادهای بلند مدت» وجود دارد. لذا هسته های اصلی فعالیتهای تجاری با حضور شرکتهای پورت اپراتور در تجارت و حمل و نقل بین المللی خصوصا در بنادر منطقه در حال شکل گیری هست. که مطمئنا بخش تجارت و حمل و نقل بین المللی متاثر از حضور و نحوه فعالیت این شرکتها خواهد بود.
روابط سیاسی خوب کشورمان با کشورهای همسایه و تاکید رئیس جمهور محترم بر توسعه روابط با کشورهای همسایه از یک طرف و تجربه خوب بخشهای خصوصی کشورمان در مدیریت و راهبری ترمینالهای بندری طی 20 سال گذشته در فعالیتهای خصوصی سازی بنادر کشور فرصت بسیار خوبی برای حضور و ارائه خدمات در ترمینالهای بندری بنادر منطقه خصوصا بنادر حاشیه خلیج فارس و دریای عمان می باشد. مطمئنا به دلیل اهمیت نیاز دسترسی و اتصال به شبکه حمل و نقل جهانی ضرورت دارد استراتژی نفوذ تجاری در بنادر منطقه به دلیل اهمیت و کمیت حمل و نقل دریایی نسبت به سایر مدهای حمل و نقل در دستور کار قرار گیرد.
موضوعی که سالها علی رغم برگزاری مناقصات و مزایده های بین المللی برای راهبری ترمینالهای بندری بنادر منطقه اپراتورهای بندری کشورمان در این مسیر حرکت نکردند.
مطمئنا افزایش آشنایی با قوانین و فرایندهای بین المللی، ارتقای دانش و مهارت و از همه مهمتر ارتباط حرفه ای با بازارهای بین المللی از مزایای مستقیم فعالیت اپراتورهای بندری کشورمان در سایر بنادر کشورها منطقه خواهد بود.
از طرف دیگر عدم حضور در سایر بنادر و صعوبت های دسترسی صاحبان کالا و کانتیر و فعالین اقتصادی به دریافت خدمات مستقیم از شرکتهای اپراتور هزینه های انتقال و جابجایی کالا و انتقال اسناد حمل را افزایش داده است.
تسهیل و ساده سازی فعالیتهای اسنادی، کاهش هزینه و زمان واردات و صاردات کالا و دسترسی آسان به زنجیره حمل و نقل بین المللی کالا از دستاوردهای تجاری فعالیت بین المللی اپراتورها خواهد بود. و در نهایت برند سازی و کسب جایگاه در بین کشورهای دنیا برای کشور ایران که با دارا بودن حداقل 2500 متر مرز آبی، تجربه طولانی در تجارت و حمل و نقل دریایی و برخورداری از ناوگان قوی تجاری و نفتی کاملا ضروری می باشد.
در این راستا ضرورت دارد با حمایتها و هدایتهای سازمان توسعه تجارت و تلاش شرکتهای پورت اپراتور بنادر کشور حضور در بنادر سایر کشورها در زمینه راهبری ترمینالهای بندری و حتی و تجهیز و بهره برداری در قالب قراردادهای بلند مدت به عنوان هدف استراتژیک پیگیری گردد. موضوعی که اخیرا توسط برخی از شرکتهای خصوصی کشورمان در بنادر خارجی حاشیه دریای خزر از قبیل اکتایو و آستاراخان آغاز گردیده است.
مطمئنا شرکت در مناقصه ها و مزایده ها بین المللی ضمن ارتقای و کسب استانداردهای فعالیت در حد «کلاس جهانی» به شبکه سازی تجاری کشورمان در منطقه در بلند مدت نیز کمک خواهد کرد.