آب و هوامجلس

نبود یک رویکرد فرابخشی تلاش‌ها را برای حل بحران آلودگی هوا بی‌اثر می‌کند

سمیه رفیعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جوانان ایرانی در مورد مدیریت وسایل نقلیه که رقم هفتاد درصدی آلودگی هوا را به خود اختصاص داده است، گفت: حل مشکل آلودگی هوا کلاف سردرگم و پیچیده‌ای نیست، مهمترین مقصر آلودگی هوا کیفیت و البته میزان مصرف سوخت است خصوصا میزان مصرف سوخت خودروهای داخلی که بالاتر از نُرم جهانی است، از طرفی در ناگاون حمل و نقل کشور شاهد تردد خودروهایی هستیم که از سن فرسودگی عبور کرده‌اند و باید از چرخه فعالیت خارج شوند که متاسفانه این اقدام با کندی پیش می رود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای، با تاکید بر اینکه کشور ما به جهت مصرف سوخت و بنزین جزو کشورهای پرمصرف هست، افزود: در برنامه هفتم توسعه برای مصرف بهینه، ساز وکاری تعیین و تکلیف شده است که باید مد نظر قرار بگیرد.

مهمترین عامل آلودگی هوا در کلانشهرها مصرف بالای سوخت بی‌کیفیت

رفیعی مهمترین عامل آلودگی هوا را در کلانشهرها مصرف بالای سوخت بی کیفیت دانست و گفت: مصرف سوخت در برخی از خودروها از حد مجاز بالاتر است از طرفی سوخت مصرفی هم از کیفیت لازم برخوردا نیست که این عوامل بر شدت گیری آلودگی هوا در کلانشهرها افزوده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نوع مدیریت مصرف سوخت در کشور، تصریح کرد: در دو نوع منابع ثابت و متحرک باید کیفیت و کمیت مصرف سوخت مورد بررسی قرار بگیرد و این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است از طرفی عدم خروج خودروهای فرسوده از چرخه تردد و حمل و نقل و مشکل تامین سوخت به اندازه همه خودروهای در حال تردد منجر شده تا کیفیت سوخت خودروها کاهش یابد و نتایج آن را در آلودگی هوا و رشد انواع بیماری‌ها نظاره‌گر هستیم؛ مسئله آلودگی هوا یک معادله روان و قابل حل است که زمان‌بر بوده و نیاز به انگیزه و اراده مدیرانی را دارد که به نحوی در ایجاد آلودگی هوا و البته برطرف کردن آن به نحوی مسئولیت دارند.

رفیعی با اشاره به اینکه فراکسیون محیط زیست مجلس ورود جدی به نظارت بر اجرای قانون هوای پاک داشت، یادآور شد: گلوگاه‌های مهم ایجاد آلودگی هوا شناسایی شده و برای آنها راه حل‌های متعددی وجود دارد، اولویت قرار دادن حل معضل آلودگی هوا و عدم نگاه دست چندم داشتن به آن، فرماندهی واحد این مساله و داشتن رویکرد فرابخشی اصلی‌ترین چالش‌های حل آلودگی هوا است و تا زمانیکه این شرایط محقق نشود نتایج مطلوبی در بهبود وضعیت آلاینده‌ها نخواهیم داشت، فراکسیون محیط زیست از هر دری که ممکن بود برای پای کار آوردن سازمان‌ها، نهادها، وزارتخانه‌ها برای اجرای قانون هوای پاک ورود کرد، حکم قضایی سازمان‌ها و نهادهایی که کوتاهی داشتند را در قانون هوای پاک گرفت.

مدیریت صنعت خودرو سازی باید منطبق با نیازهای جامعه کنونی باشد​

رییس فراکسیون محیط زیست در مجلس یازدهم با بیان اینکه ارتقای صنعت خودرو سازی به لحاظ کیفی با توجه به قیمت آن باید رخ دهد، تاکید کرد: مدیریت صنعت خودرو سازی باید منطبق با نیازهای جامعه کنونی باشد، مردم همه گونه هزینه‌های مادی و جانی خودرو سازی را پرداخت می‌کنند، به بیانی بحران آلودگی هوا در کنار گرانی خودرو پارادوکس دردناکی برای آحاد جامعه رقم زده است که تاوان گرانی را بر دوش جامعه گذاشته است، خودروی بی کیفیت در کنار قیمت بالای آن درد مزمنی است که انتظار داریم یکبار برای همیشه حل شود.

رفیعی با تاکید بر اینکه تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا سلیقه‌ ای نیست، اظهار داشت: تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا تمهیدی است که باید منطبق با محدوده شاخص‌ها اتخاذ شود.

#پایگاه_خبری_استان_تهران

#جمعیت_جوانان_ایرانی

#دولت

#رییسی

#مجلس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا